torsdag 11. desember 2008

Las Palmas

Vi kom til Las Palmas natt til 06. November. Dagen før hadde vi en liten stopp på Lanzarote der vi fylte vann og bensin. Vi hadde et flott seilas over, med bra med vind i seilene. Vi kom som sakt til Las Palmas på natta, og Frida og Sivert reiste til Norge denne dagen. Mamma fikk skjekket oss inn og ordnet med papirer til Sivert og Frida, og kl 15:00 dro de til flyplassen. De to ukene i Las Palmas besto av mekking, sying, bonkring og rydding. Mens for meg som var igjen ble det jo ganske ensomt som enebarn i 2 uker. Jeg ble heldigvis kjent med masse ungdommer der, allerede etter 3. dagen. På ARC’en var det masse ungdommer. Og det ble to sosiale uker med god engelsk trening, dingirace, karnavel og masse mer. Vi møtte også mange norske båter der. Og ble kjent med mange andre familier fra forskjellige deler i verden.

En dag står det noen å roper på oss på molloen; Kaisa, Frida, Sivert, Bodil og Vilfred! Etterhvert skjønner vi hvem det er, det er nemlig de nederlanske fra båten Peter Pan i Marokko. Jakop, Vibe og Levin. Vi spiset lunsj med de, og pratet masse. De hadde leid bil og kjørt fra andre siden av øya og hit. Det ble også piknikk på stranda med 3 andre norske båter. Det var koseligt, og alle hadde med seg forskjellig mat som vi delte. Som en tapas- piknikk. Det var båten Serandippiti (Hugo og Cecilie), Yippi (Kristiann og Vibekke) og Kajsa (Tuva og Erik). Det var en trivlig kveld.

Etter to uker som hadde gått fryktelig fort, kom Sivert og Frida med Ann-Karina (som er en venninne av Frida.) Hun blir 1 uke ombord hos oss. To dager før hadde jeg og mamma fått unna bunkringen. Vi brukte hele 6 timer i de to forskjellige butikkene, og dagen etter kom det levert på kaia.

Las Palmas er hovedstaden på kanariøyene. Så man skulle tro det var et bråkete sted. Men det er en veldig koselig by, og rolig også. Marinaen der er innmari stor, men hyggelig. Vi var så heldig å få ligge i havnen i en uke, på tross av ARC’en. Og for anker lå vi også i en uke.
Den 22.November dro vi til Poro Mogan. Og på turen fikk vi også sett deifiner igjen. Vi kom inn til Porto Mogan de
Vi har i mange år hatt lyst til å gjennomføre en langtur med seilbåt for å oppleve verden. og sommeren 2008 setter vi avgårde på en ett års lang seiltur. Vi skal i denne bloggen skrive litt om livet ombord på en seilbåt og om det vi opplever underveis.