lørdag 23. august 2008

Nord Irland og Irland.

Etter Caledoniakanalen har vi hvert på mange småsteder og noen store byer som; Corpak, Oban, Lowmanlandsbay, Isle of Jura og Port Ellen.

Den 19.08.08 seilte vi inn til Bangor, i Irland. Bangor er en by som ligger utenfor byen Belfast, hovedstaden i nord-Irland. Marinaen her var utrolig stor, den største hittil. Her ble vi noen dager, og bytur til Belfast måtte det jo bli. Vi tok toget til hovedstaden, og stedet minnet oss litt om Oslo da vi kom ned fra togstasjonen. Parlamentbygningen ble stoppestedet der vi spiste matpakken, og været var ikke til å klage på. Rundt plenen som lå foran parlamentbygningen var det satt opp massevis av bilder av forskjellige familier fra verden. Dette var et prosjekt, men bare noen av bildene var her. Vi fikk sett på alle bildene som var der, det er store forskjeller i verden.

Den 23.08.08 kom vi til Howth som er en liten by som ligger uten for Dublin som er hovedstaden i Irland. Her ble vi værende noen dager, pga dårlig vær. Det ble en liten kveldsvisitt inn til Dublin, der vi blant annet fikk sett et enormt høyt tårn, som sto midt i byen. Dette var minst 100 meter. Howth var en by med mye liv, til tross for at det var en ganske så liten by. Ved marinaen var det familiedag med musikk, aktiviteter og regatta. Senere på kvelden kom det også en båt inn som hadde vært på jordomseiling. De hadde vært borte hele 9 og et halvt år. Vi fikk endelig opplevd litt levende Irskmusikk på en liten pub, med flere instrumenter som fele, gitar, fløyter og mandolin. Virkelig en fin opplevelse! Det ble en strand tur også, der var det utrolig mange grotter her og klipper. Da vi hadde brukt en god stund på å kave oss forbi glatte steiner og klipper, fant vi ut at vi måtte gå hele veien tilbake fordi dette var en blindvei, og vi hadde ikke all tid på oss, fordi det flødde nemmelig. Men vi kom oss nå tilbake, med litt våtere sko enn vi hadde kommet i.

28.08.08 seilte vi inn til Waterford etter et fint seilas med masse god vind. Havnesjefen her sa at det ikke ofte kom seilbåter inn her, pga at det var så lavt vann og så mange sandbanker, men hvis vi holdt oss til leia så gikk det bra. Vi gikk rett forbi en diger sandbanke med masse sel på. Og turen gjennom leia hadde gått strålende hittil. Men så plutselig målte ekkoloddet 3 meter, så 2 og så sa det pang! Vi viste at det ikke var noe farlig å gå på grunn her pga all sanda, og heldigvis flødde det også, så etter noen forsøk så kom vi oss løs tilslutt. Resten av turen inn til havna fikk vi følge med en båt som hadde vært ute og sanket skjell. Vi gikk forbi en fiskerbåt til som hadde satt seg på grunn, men jeg tror deres situasjon var litt mer uheldig enn oss, de satt bom fast.

Vi hadde lagt til kai ved en fiskerkai, men etter å ha pratet med fiskerne der, blr vi rådet til å ankre rett ute i elva. Det var nemmelig fult av rotter på land. Vi fulgte rådet deres uten å nøle, og fikk ankret opp 50 meter lenger ut. Natten i Waterford var ikke noe hyggelig opplevelse. Halv 3 ble alle vekt av et forferdelig leven, over oss gikk det et hellikopter og lyste over alt. Dette var et redningshellikopter, på land gikk det flere folk med lommelykt og i elva kjørte det en båt fram og tilbake med lommelykter. Over VHF`en fikk vi høre at det var 7 ungdommer som hadde vært i lag ved broa her, og så hadde en hoppet. Det var ikke en hyggelig opplevelse og letingen pågikk i en time. På tross av all bråket av hellikopteret som gikk rett over oss, sov faktisk Sivert i sin dypeste søvn hele tiden. De fant ikke mannen som hadde hoppet.

Det er Fredag den 29.08.08 i dag. Vi er på et sted som heter Kilmore, siste stedet i Irland. I morgen setter vi kursen mot sør-England. Det tok oss litt lenger tid langs Irskekysten enn vi trodde, pga enten lite vind, feil vindrettning eller motstrøm. Her har vi møtt enda en båt fra Norge, som er på langtur. De kommer fra Oslo, og skal samme rute som oss. Båten heter forresten Kajsa. Vi har også møtt noen tyskere som vi har hatt følge med i en ukestid. Vi har spist middag med de ombord hos oss to ganger, de er virkelig hyggelige, men de er bare på ferie da, så vi blir å skille lag om noen dager.
Vi har i mange år hatt lyst til å gjennomføre en langtur med seilbåt for å oppleve verden. og sommeren 2008 setter vi avgårde på en ett års lang seiltur. Vi skal i denne bloggen skrive litt om livet ombord på en seilbåt og om det vi opplever underveis.